Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy
Od wiosny 2009 r. nasza szkoła uczestniczy w Projekcie „ Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Projektem objęci zostali uczniowie klasy I a, którzy od września bieżącego roku szkolnego, kontynuują ów Projekt w klasie drugiej. Zakończenie jego realizacji nastąpi przed Świętami Bożego Narodzenia. Od stycznia do czerwca 2010r. Projektem objęci zostaną uczniowie obecnej klasy I a, a od września do czerwca 2010r. będą go realizowali uczniowie następnej klasy I.
Główne cele Projektu to:
1) Wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów nakierowane na rozwój kompetencji kluczowych, a szczególnie: językowej, matematyczno-logicznej, przyrodniczej, artystycznej
i ruchowej, komunikacyjno-informacyjnej oraz społecznej.
2) Zapewnienie uczniom doświadczeń edukacyjnych i społecznych na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb.
3) Rozwijanie inteligencji słabych poprzez wykorzystanie „mocnych” stron dziecka.
4) Pomoc w odnajdywaniu własnego stylu uczenia się, zgodnego
z profilem inteligencji.
5) Stwarzanie uczniom warunków do osiągania sukcesów poprzez wykorzystanie metod nauczania-uczenia się właściwych dla danego profilu inteligencji, dostosowanych do możliwości
i preferencji dzieci.
6) Wyposażenie ucznia w umiejętność samokształcenia oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości.
W sali lekcyjnej, gdzie realizowany jest Projekt, zostały zorganizowane Dziecięce Ośrodki Zainteresowań. Powstały one na bazie różnorodnych zestawów środków dydaktycznych służących rozwijaniu umiejętności w obrębie kompetencji kluczowych, w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Celowo dobrane zostały wielofunkcyjne środki dydaktyczne, stymulujące rozwój dziecka wieloaspektowo i wielowymiarowo.
Dzieci z ogromną przyjemnością korzystają z różnorodnych pomocy dydaktycznych zarówno podczas zajęć pozalekcyjnych realizowanych w ramach Projektu jak i w czasie przerw oraz zajęć obowiązkowych.
Zabawy dzieci w Ośrodkach Zainteresowań .
Wykorzystanie zestawów Logico podczas zajęć obowiązkowych.
W styczniu 2011 roku na zajęciach dodatkowych związanych z realizacją projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” zajęliśmy się przygotowaniem pracy plastyczno – technicznej na konkurs przyrodniczy „Jestem pierwszakiem – odkrywcą przyrody”. Podczas zajęć rozmawialiśmy na temat różnych rodzajów domów /rodzinny, szkoła jako drugi dom, miasto , ojczyzna, ziemia/ . Wspólnie zastanawialiśmy się, jak można dbać o to, aby w każdym z tych domów wszystkim żyło się szczęśliwie. Następnie„ wyruszyliśmy” na poszukiwanie rzeczy, które potrzebuje nasza planeta. Podczas zabawy w „Ciepło – zimno” szukałyśmy ilustracji przedstawiających czystą rzekę, piękny las, błękitne niebo. Później wyruszyłyśmy na poszukiwanie rzeczy zagrażających życiu na ziemi . Po obejrzeniu ilustracji dokonałyśmy wyboru w jakim domu wolimy mieszkać i przystąpiliśmy do pracy nad stworzeniem błękitnej planety. Podczas pracy w grupach odrysowywaliśmy od szablonów i wycinali sylwety zwierząt, ozdabialiśmy rybki oraz motyle, łączyliśmy drewno z bibułą i kartonem tworząc modele drzew iglastych i liściastych, stworzyliśmy modele kwiatów z bibuły i zakrętek . Wszystkie elementy zgromadziliśmy na osobnym stanowisku, gdzie zostały przeliczone. Po przygotowaniu elementów wspólnie przyklejaliśmy rośliny i zwierzęta na wcześniej przygotowany model planety. Naszą pracę zatytułowaliśmy „Błękitna planeta ekoodkrywców”. I...udało się nasza praca spodobała się i zdobyliśmy wyróżnienie.